Proiect – rezumat


PROIECT

PRIVIND PRINCIPALELE OBIECTIVE

URMĂRITE ÎN CAZUL ALEGERII ÎN CALITATE DE MEMBRU

AL CSM

REZUMAT

PREAMBUL

În conformitate cu prevederile Constituţiei României (art. 133 alin. 1) şi ale Legii nr.317/2004, Consiliul Superior al Magistraturii are ca principală atribuţie aceea de a fi garantul independenţei justiţiei (art. 1 alin. 1).

Membrilor aleşi ai Consiliului, în calitate de exponenţi ai categoriei socio-profesionale şi având în vedere că aceştia cunosc starea sistemului din care provin, le revine greaua misiune a de realiza acest deziderat.

  1. INDEPENDENTA MAGISTRATILOR

În apărarea independenţei magistraţilor, şi implicit a sistemului judiciar, rolul Consiliului Superior al Magistraturi este primordial, acesta fiind singurul organism care se poate legitima în faţa societăţii prin singurul mod democratic recunoscut încă din Grecia antică, alegerile. Consiliul este, în esenţă, interfaţa între magistraţi şi societate la nivel naţional, fără a se reduce importanţa fiecăruia dintre membrii corpului profesional din acest punct de vedere.

Propuneri:

A) Comunicarea cu mass-media și societatea:

– încadrarea unor specialişti ai comunicării în funcţiile cheie din acest punct de vedere din cadrul instituţiei, biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media;

  • membrii Consiliului trebuie să manifeste o mai mare deschidere pentru comunicare, intervenţiile acestora în presă fiind necesar a avea o mai mare frecvenţă şi consistenţă;
  • biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media ar trebui să intensifice colaborarea cu purtătorii de cuvânt de la nivelul Curţilor de Apel şi să realizeze o sinteză a evenimentelor importante din sistemul judiciar naţional, sinteză pe care să o prezinte organelor de presă de la nivel naţional;

B) Condițiile de desfășurare a activității judecătorilor și gestionarea bugetului justiției.

  • respectarea prevederilor art. 136 din Legea nr. 304/2004, în sensul trecerii bugetului în gestionarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
  • dirijarea taxelor judiciare de timbru către sistemul judiciar și reaşezarea acestor taxe, prin stabilirea unor alte niveluri şi prin limitarea excluderilor de la taxare numai la acele cauze pentru care este şi în interesul societăţii.
  • stabilirea unui cuantum minim al bugetului necesar funcţionării sistemului.

C) Reformarea statulului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii:

  • ridicare interdicţiei de a participa la activitatea de judecată, ori activitatea de urmărire penală, cu o degrevare a activităţii corespunzătoare volumului de muncă din cadrul Consiliului;

  • instituirea unei obligaţii pentru membrii aleşi ai CSM de a organiza întâlniri periodice cu magistraţii.

  1. FUNCŢIONAREA CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii este guvernată de prevederile Legii nr. 317/2004, lege în baza căreia a fost emis Regulamentul adoptat prin HCSM nr. 326/2005 cu modificările şi completările ulterioare.

A) Viitorul Consiliu are obligaţia de a face tot ceea ce este necesar pentru ca propunerea vizând majorarea numărului reprezentanţilor societăţii civile să nu fie adoptată;

B) În al doilea rând, apreciez că se impune ca structura organizatorică a Consiliului să fie revizuită în sensul reducerii direcţiilor şi serviciilor, unele dintre acestea având aria de competenţă suprapusă, fiind posibilă comasarea acestora, resursele astfel eliberate putând fi folosite în mod mai judicios în alte domenii.

C) Activitatea Consiliului trebuie să se îmbunătăţească prin identificarea unor soluţii de evitare a hotărârilor contradictorii sau contestabile. Prounerile vizează valorificarea bazei de date existentă deja cu privire la hotărârile pronunţate de către Consiliu, iar cea de-a doua şi ce a mai importantă vizează schimbarea caracterului votului dat de către membrii CSM atât în plen, cât şi în secţii, în sensul publicităţi acestuia.

D) Realizarea unei reale publicităţi a activităţii consiliului în interiorul sistemului prin comunicarea documentelor pe baza cărora se iau deciziile.

E) Întărirea Inspecţiei Judiciare prin:

  • completarea schemei de inspectori;
  • evitarea trecerii acesteia în subordinea Parlamentului sau a Ministerului Justiției;
  • eficientizarea activităţii Inspecţiei Judiciare, prin regândirea sferei acesteia de competenţe.

F) desfiinţarea categoriei socio profesionale a asimilaților din cadrul CSM.

III. ORGANIZAREA SI FUNCŢIONAREA SISTEMULUI JUDICIAR

Propuneri:

A) Pentru soluționarea deficitului de personal existent în sistemul judiciar se impun următoarele măsuri:

  • realizarea unei analize extrem de serioase a impactului pe care îl va avea aplicarea proiectului de lege al micii reforme, precum și cele două coduri de procedură asupra sistemului judiciar în ansamblul său;
  • ca o soluţie de criză, transferul posturilor vacante de la instanţele mai puţin aglomerate către instanţele cu un volum mai mare de activitate;
  • finalizarea proiectul de normare a activităţii început în anii din urmă;
  • redimensionarea schemelor de personal în funcție de rezultatul analizei realizate.

B) Regândirea modalității de acoperire a deficitului de magistrați în sensul utilizării pe o perioadă determinată într-o măsură mai mare şi a metodei alternative de admitere în magistratură, repectiv prin intermediul concursului la care să participe persoanele cu o vechime în specialitate de cel puţin 5 ani.

C) Schimbarea sistemului de evaluare al magistraţilor în sensul modificării componenţiei comisiilor care să funcţioneze pe lângă curţile de apel, judecătorii ce fac parte din acestea urmând să fie degrevaţi de o parte din atribuţiile ce le revin, pentru a le putea permite îndeplinirea atribuţiilor specifice.

D) Reevaluarea programului de normare a muncii în vederea stabilirii unor criterii mai simple de stabilire a limitei superioare a încărcăturii pe judecător.

E) Analizarea cu mai mare atenţie a cererilor de detaşare din sistemul judiciar la instituţii din afara acestuia pentru a evita lipsirea de personal a instanţelor.

F) Stabilirea unor modalităţi de accedere la funcţia de judecător la ICCJ transparente şi previzibile, care să fie şi elemente de natură a genera încredere în activitatea celor desemnaţi.

Judecător

DAN ANDREI ENESCU

Anunțuri

Despre danenescu

judecator la Curtea de Apel Ploiesti
Acest articol a fost publicat în PROIECTE. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s